10 Tips Tegen Videobellen Vermoeidheid

 

We kunnen nu niet meer zonder, videobellen. Het is het nieuwe normaal geworden om elkaar te zien, te spreken en te werken. Heel fijn om op die manier met elkaar te kunnen communiceren in deze tijd. Echter het vraagt ook wat van je. Het kan namelijk erg vermoeiend en belastend zijn.

Ik merkte het zelf afgelopen week, ik was oververmoeid en wist niet waar dat door kwam. Ik ‘zoomde’ wat af, de ene na de andere afspraak, webinar en training. Vele uren zat ik naar dat vierkante scherm voor mijn neus te staren, naar alle sheets, afbeeldingen, video’s en mensen.

Nu weet ik dat lang naar een computerscherm kijken niet goed is voor je ogen en je daar erg vermoeid door kan raken. Met als gevolg gebrek aan focus en hoofdpijn. Enkele maanden terug was het vele werken achter een computerscherm niet zo’n probleem en kon ik het computerwerk goed afwisselen met wat lichaamsbeweging en life gesprekken op verschillende locaties. Nu is het zoeken naar die afwisseling wat uitdagender en wordt het kijken naar een scherm bijna een dagelijks structurele bezigheid. Ik raakte sneller vermoeid en ontdekte dat het vele videobellen daar debet aan was.

Wat maakt videobellen zo vermoeiend?

Ondanks dat je elkaar wel kunt zien, heb je geen echt oogcontact. Het kijken naar een beeldscherm zorgt voor minder empathisch vermogen. Dat heeft te maken met je spiegelneuronen. Dit zijn hersencellen die geactiveerd worden als je iemand waarneemt. Die spiegelneuronen zorgen dat je de ander meer begrijpt en je bijvoorbeeld de houding van de ander spiegelt. Dit soort empathisch vermogen ontstaat pas bij echt oogcontact. En die heb je dus niet met videobellen.

Dat betekent dat je je tijdens een videogesprek meer dan normaal op de ander moet concentreren om de ander goed te begrijpen. Het is hard werken om non-verbale signalen zoals gezichtsuitdrukkingen, de toonhoogte van de stem en lichaamstaal digitaal waar te nemen. Videobellen kost je behoorlijk veel energie.

Luister naar je lichaam

Het videobellen zal voorlopig nog veel gebruikt worden. Je doet er verstandig aan hier zo praktisch mogelijk mee om te gaan, op een manier die voor jou passend is. Daarnaast is het van belang om naar de signalen van je lichaam te luisteren en op tijd rust te nemen.

With every experience, you alone are painting your own canvas, thought by thought, choice by choice.

― Oprah Winfrey-

Hoe maak je videobellen dan minder belastend?

 

10 tips

  1. Creëer een optimale setting voor jezelf, qua geluid, beeld, geur, goede stoel en een juiste houding, etc.
  2. Verminder achtergrondgeluiden en laat mensen die achtergrondgeluiden hebben hun microfoon uitzetten als ze niet spreken.
  3. Zorg voor een rustige achtergrond bij jezelf en nodig ook je collega’s daartoe uit.
  4. Kijk niet te veel naar het scherm, maak bijvoorbeeld zelf aantekeningen en focus zo min mogelijk op de gezichten van anderen.
  5. Als het niet noodzakelijk is, schakel de mogelijkheid in om anderen niet in beeld te hoeven zien.
  6. Sta regelmatig op, loop een rondje, beweeg je lichaam.
  7. Houd focus bij hetgeen je online volgt, zet andere apparaten uit of op stil.
  8. Gebruik een koptelefoon of oortjes.
    Je hebt meer focus en hoort de nuances in de stem van de ander beter.
  9. Kijk af en toe eens naar buiten. Even de blauwe lucht en de zon zien. Even een vergezicht op je netvlies in plaats van dat scherm dicht bij je gezicht.
  10. Neem korte pauzes tussendoor.

Kortom zorg voor een omgeving met zo min mogelijk afleiding en prikkels en neem op tijd rust en afstand van je scherm.

p.s. Ben je al lid van mijn gratis Facebookgroep Persoonlijke ontwikkeling voor vrouwelijke professionals. Hier deel ik tips en trics om met meer regie, passie en vertrouwen de beste keuzes voor jezelf te maken en je eigen leven te creëren. Ben jij een vrouwelijke professional en voel jij dat je meer uit je leven kunt halen? Dan nodig ik je van harte uit in mijn besloten community.

 

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *