5 tips voor een betere zelfzorg

Herken je dat? Je staat de gehele dag onder druk en hebt het gevoel controle te verliezen over je dagdagelijkse werkzaamheden. Je loopt continue achter de feiten aan, je ervaart onvoldoende waardering en ervaart geen voldoening meer van je werk. Met je zelfzorg is ver te zoeken.  

Met deze 5 eenvoudige tips zet je een eerste stap naar een betere zelfzorg en een gelukkiger leven.

1. Geef jezelf een compliment

Je herkent het vast wel. Die stemmetjes in je hoofd die zeggen dat je het niet goed hebt gedaan, dat jouw niets lukt en dat je het niet waard bent. Weet dat het om stemmetjes gaat. Stemmetjes die met je aan de wandel gaan en jou hun waarheid vertellen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Wees mild voor jezelf. Kijk eens naar de dagelijkse werkzaamheden die keer op keer goed gaan. Begin klein en geef jezelf daar eens een compliment voor. Bijvoorbeeld voor het klaarmaken van een gezonde maaltijd, het opruimen van de was of een moment van aandacht aan je partner of kids. Sta bewust stil bij de dagelijkse dingen die al goed gaan en geef jezelf daarvoor iedere keer een compliment. Je zelfwaardering neem toe.  

2. Besteed aandacht aan je lichaam

Het lichaam is zo wijs en geeft je dagelijks tips over hoe het met je gesteld is. We zijn het verleerd om naar ons lichaam te luisteren en ons daar bewust van te zijn. Door aandacht te besteden aan je lichaam wordt je steeds meer bewust van wat het je te vertellen heeft. Neem bijvoorbeeld een uitgebreid bad en verzorg je lichaam met een lekkere scrub en bodylotion. Gun jezelf een meditatie moment en voel hoe het met je lichaam gesteld is. Verzorg eens uitgebreid je voeten met een voetenbad en massage. Je lichaam knapt er van op en jij ook.

 3. Leef in het nu

We rennen en vliegen de hele dag van hot naar her. Voor rustmomenten nemen we geen tijd. Een rustmoment nemen is juist heel waardevol voor je zelfzorg. Het brengt je terug bij jezelf, bij je lichaam en bij datgene wat je aan het doen bent. In het moment in het nu. Je hoeft het echt niet in te plannen in je agenda. Eén minuut per keer, 3 keer per dag maakt al verschil. Adem eens een paar keer diep in en uit bij het opstaan en voel dat je leeft. Of geniet van de halve minuut voor de koffieautomaat van het moment dat je even niets moet. Als je naar een volgende afspraak loopt, zet je voeten dan bewust stap voor stap met aandacht op de grond. Maak een korte wandeling in je pauze en zie en voel wat er om je heen gebeurt. Of spreek s’avonds voor het slapengaan hardop je dankbaarheid uit voor de mooie dingen van die dag.  Je merkt dat je steeds meer geniet van de kleine momenten.

4. Doe wat je energie geeft.

We zijn druk met de dagelijkse werkzaamheden. Welke werkzaamheden geven je energie en welk werkzaamheden kosten je energie? Een simpele vraag zul je denken. Heb jij het antwoord voor jezelf al? Heb je dit voor jezelf al echt in beeld en handel je er ook naar? Noteer voor jezelf gedurende een week wat je doet en noteer bij iedere activiteit of het je energie geeft of het je energie kost. Welk inzicht geeft je dit? De week erop noteer je welke energievreters je gaat elimineren of anders gaat organiseren. En welke energiegevers je kunt uitbreiden. Je hebt iedere keer een keuze. Vindt je het lastig om keuzes te maken? Klik dan hier Keuzes maken. Door inzichtelijk te hebben waar je energie van krijgt en waar het je teveel energie kost  is het makkelijker om betere keuzes voor jezelf te maken. Je batterij laadt op en je zelfzorg neemt toe. 

5. Spreek positief en gebruik ik-zinnen

Hoe vaak gebruik je ‘ik’ zinnen? Of herken je dat je spreekt vanuit gebeurtenissen die buiten jezelf liggen? Spreek je vanuit het positieve of vanuit het negatieve? We zijn geneigd om gebeurtenissen te noemen vanuit negativiteit. Dingen die niet goed gaat door… Het spreken vanuit negativiteit draagt niet bij aan een betere zelfzorg. Draai het om en spreek vanuit positiviteit. Ook al gaan de dingen anders dan verwacht. Durf te zeggen jammer dat het zo ik gelopen, ik heb ervan geleerd. Het spreken vanuit de ik persoon zet je in je eigen kracht. ‘ik denk’, ‘ik zou graag willen’ of ‘ik ben het er (niet) mee eens dat’. Je eigen kracht, je eigen ik, jezelf.  Ik hoop dat je met deze tips aan de slag gaat en je met aandacht gaat werken aan een betere zelfzorg. Je wordt er een gelukkiger mens van. 

Mocht je nadere informatie wensen of hulp nodig hebben in het toepassen van een betere zelfzorg zodat je met meer zelfvertrouwen en passie kun genieten van het leven, dan heb ik een speciaal programma voor je. Boost je zelfvertrouwen

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen