3 Tips om naar je Gevoel te Luisteren

Hoe luister ik naar mijn gevoel?

Je onderbuikgevoel, je instinct, je intuïtie, je hart. Het is maar hoe je het noemt. Ik noem het mijn intuïtie. Een gevoel dat je vaak niet onder woorden kan brengen. Een gevoel dat jou iets duidelijk wil maken.

Bijvoorbeeld je voelt je niet fijn bij een persoon, je voelt spanning tijdens een vergadering, je voelt dat er iets gaat gebeuren. Wat precies dat is, dat weet je niet.

Lang heb ik niet naar mijn intuïtie geluisterd, om de simpele reden dat ik niet wist wat ik met dat gevoel aan moest, ik kon het niet plaatsen of duiden. De laatste jaren heb ik me hierin verdiept en ben ik steeds meer naar mijn intuïtie gaan luisteren. Minder denken en meer luisteren naar mijn gevoel. Hoe dan? In dit blog deel ik 3 simpele tips. 

 “The only real valuable thing is intuition” – Albert Einstein-

Denken of voelen 

Je hebt van kinds af aan geleerd om naar je denken te luisteren. Je ging naar school, ging studeren en zocht een goede baan. Veelal op basis van je gedachten heb je waarschijnlijk die keuzes gemaakt. Je bent zo in je hoofd gaan zitten dat je onbewust je gedachten serieuzer bent gaan nemen dan je gevoel.

Jaren later bekruipt je een onprettig gevoel. Alleen wat het is kunt je niet onder woorden brengen. Je voelt je bijvoorbeeld niet lekker, hebt weinig energie, geen zin om iets te ondernemen, je leeft op de automatische piloot, je zou best ander werk willen etc. Je hebt alleen totaal geen idee hoe of wat je zou kunnen gaan veranderen.  

Contactverlies met jezelf

Luisteren naar je hart of je intuïtie wordt in de Westerse wereld vaak gezien als zweverig of onverklaarbaar gedoe. Het lijkt makkelijker om te kiezen voor de logische en te verklaren keuze.

Grote kans dat wanneer je je vaste baan opzegt je van je omgeving afkeurende reacties of blikken ontvangt. Je zekerheid opgeven is voor velen iets wat je niet doet. Veel mensen zijn zo ingericht, dat ze het moeilijk vinden om van de begane paden te treden en houden alles liever bij het oude of dat wat van de omgeving wordt verwacht.

Maar hoe staat het dan met je gevoel? Als je jezelf continue op basis van logische keuzes of algemeen geaccepteerde keuzes laat leiden dan raak je steeds verder verwijderd van je gevoel. Je raakt je contact met jezelf kwijt, met dat wat jou drijft, met je diepste verlangens en de persoon wie je diep van binnen bent.

 Luister naar je intuïtie

Doordat je van kinds af aan hebt geleerd je aan te passen aan bepaalde waarden en normen (en dit is tot op zekere hoogte ook handig en noodzakelijk), ben je onbewust minder naar je eigen intuïtie gaan luisteren. Je hebt door de jaren keuzes gemaakt die je hebben gebracht tot waar je nu bent. Je hebt ontzettend veel geleerd en wil het geleerde ook graag weer doorgeven aan anderen. Toch bekruipt je een onverklaarbaar gevoel van onbehagen en wil dit gaan onderzoeken. Het onderzoeken op basis van alleen je ratio heb je al vaak gedaan, het brengt je inzicht in hoe jij de dingen doet. Alleen het is niet genoeg om je verlangens echt na te jagen of bepaalde keuzes voor jezelf te maken.

Gelukkig is er aan andere manier om met bepaalde keuzes in je leven om te gaan. En dat is het bewust betrekken van je gevoel bij de keuze waar je voor staat.  Je kan er enorm baat bij hebben om te luisteren naar je innerlijke stem, dat gevoel dat je diep hebt weggestopt.

Je gevoel is een goede raadgever wordt vaak gezegd. Waarom gebruik je het dan niet?

Nu denk je vast ja dat zal allemaal wel zo zijn maar ik heb mijn gevoel al zo lang niet bewust gebruikt dat ik nu niet weet hoe daar bij te komen. Het mooie is dat het in je zit en dat je met behulp van simpele oefeningen je gevoel weer kunt herkennen.  

3 tips om te luisteren naar je gevoel

  1. Notitieboekje

Houd een notitieboekje (of gebruik de notitie-app in je telefoon) bij de hand en schrijf dagelijks je gedachten direct op over de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn of de keuzes waarvoor jij nu staat. Kijk wat je lichaam je aangeeft. Krijg je een brok in je keel, heb je een steen in je maag, krijg je een rilling over je lichaam. Geef het aandacht en schrijf op hoe je lichaam reageert. Alles wat je aandacht geeft groeit!

  1. Sta stil

Sta stil wanneer je een vreemd gevoel krijgt. Bijvoorbeeld in een gesprek, in een opdracht of zakelijke vergadering. Stel jezelf de vraag, wat gebeurd er nu? Wat wil dit gevoel mij vertellen. Door bewust stil te staan bij deze momenten creëer je ruimte om je gevoel er te laten zijn. Laat dat gevoel toe, hoe onprettig ook. Probeer het gevoel te herkennen én te erkennen. Op deze manier train je jezelf om je aandacht beter in het hier en nu  te houden, en minder in je hoofd te leven. Je bent beter bewust van wat zich afspeelt in je hoofd en in je lijf. Je ziet gedachten komen en gaan, zonder dat je erin mee gaat. En je ervaart gevoelens in je lichaam die je vervolgens kunt observeren. Als je dit lastig vindt kun je dagelijks een meditatie moment plannen op bij voorkeur vaste tijden. Met kleine stapjes leer je naar je gevoel te luisteren.

  1. Wees creatief

Maak je droom of doel visueel. Stel jezelf de vraag; wat wil ik dit jaar bereiken, waar ga ik aan werken en hoe ziet het resultaat er dan uit. Pak een groot vel papier en teken, knip of plak plaatjes die dit beeld zichtbaar voor je maken, zet er woorden bij die je beelden bekrachtigen. Zet voor jezelf een timer aan op bijvoorbeeld 30 minuten en go. Ga er niet over nadenken maar ga er direct mee aan de slag. Je hebt dan geen tijd om na te denken of het wel een realistisch beeld is, of het wel de juiste aanpak is en of je creativiteit wel goed uit de verf komt. Je gaat dan direct met je gevoel aan de slag.

Door beter te luisteren naar je gevoel maak je je leven eenvoudiger en leuker.

Het is een kwestie van oefenen, oefenen in beginnen, met kleine stapjes. Vertrouw op je gevoel, op je innerlijk weten. Ook jij hebt het in je. Test het eens uit.

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *