Wat te Doen bij Angst in Onzekere Tijden

Steeds vaker hoor ik klanten zeggen dat ze meer last krijgen van angsten. Angsten voor de huidige gebeurtenissen en de onzekere tijd waarin we leven. Angst voor hun business, verlies van omzet en de toekomst. Hoe gaat het er allemaal uitzien en waar sta ik over een half jaar?

 

Feit is dat niemand je kan vertellen hoe de toekomt eruit komt te zien. De vraag is of het helpend is om lang na te blijven denken over de toekomst en al je angsten die je nu ervaart. Ik denk het niet. Het kost je juist bergen energie en het levert je totaal geen antwoord op die jouw angsten als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Waar je wel invloed op hebt is hoe jij omgaat met je angsten.

Ook ik ken angsten. En de afgelopen weken werden mijn angsten behoorlijk uitgelicht. Niet dat ik daar op zat te wachten, integendeel, ik wilde ze zelfs in eerste instantie niet zien. Toch was dat maar van korte duur want ik wist dat ik door mijn eigen angsten heen moest gaan. De angst om online te gaan werken, FB lives te geven en nog sterker verbindingen aan te gaan met mijn doelgroep. De angst om niet goed te kunnen werken thuis met 3 pubers om je heen, de angst om me eenzaam te voelen nu er geen fysiek contact mogelijk is, angst voor gezondheid etc. Ook mijn eerste reactie was om te gaan vechten tegen de angst. Ondanks dat ik wist dat dit geen zin heeft.

Vechten tegen angst heeft geen zin

Van jongs af aan hebben we geleerd om flink je best te doen. Daarvoor werd je beloond. Dat vechten is een oermechanisme dat nog steeds in ons brein verankerd zit. Bij gevaar is het vechten of vluchten geblazen om te kunnen overleven. Dit zit nog steeds in ons terwijl wij in onze westerse maatschappij toch echt geen beren of leeuwen op ons pad meer tegenkomen.

Angsten komen veel voor, vooral in onzekere tijden zoals nu. Naast angst voor verlies van werk en toekomst zijn er ook veel andere angsten, bijvoorbeeld bang voor drukke ruimtes, bang voor zichtbaarheid of bang voor piekeren etc. Het hebben van angst is eigenlijk best heel gewoon. Iedereen is wel ergens een keer bang voor.

Om daar vanaf te geraken gaan we van nature vaak vechten. Maar daar gaat de angst niet van weg, sterker nog het tegenovergestelde gebeurd, de angst wordt sterker. Immers alles wat aandacht geeft groeit. Angst is niet iets wat je links kan laten liggen of door op een knopje te drukken uit kunt zetten (zou op zich niet heel onaantrekkelijk zijn).

Niet vechten, wat dan wel.

Angst maakt deel uit van ons als wezen en we ontkomen dus niet aan onze angst. De kunst is om je angst te accepteren als onderdeel van een nieuwe uitdaging, als onderdeel van je persoonlijke of zakelijke groei. Ervaren dat vechten niet helpt is een mooi begin. Het schept ruimte voor een nieuwe beweging.

Wellicht heb je het al vaker gehoord, maak van je angst je beste vriend.

Als je hebt ervaren dat vechten inderdaad niets oplost, ben je dan bereid om het toe te laten in je leven? Als je iets toelaat wat je voorheen vasthield kan de energie weer stromen. Als je je angst toe laat, dat je daar van jezelf heel erg naar bij mag voelen, dat het zweet je uitbreekt, ervaar je wellicht ook dat je samen met die angst prima kan functioneren.

Fears are nothing more than a state of mind- Napoleon Hill

 

Helpende vragen die je jezelf kan stellen als je angst ervaart.

1 Wat zou je doen als je zeker wist dat het niet zou mislukken?

Je voelt je waarschijnlijk ongemakkelijk bij deze vraag. Dat komt omdat angst voor mislukking ons weerhoudt van groots doen en denken. Zou je zonder twijfel dan op wereldreis gaan, dat boek kan schrijven of een andere business gaan opzetten?

2 Wat als je niets doet?

Wat zou er gebeuren als jij nu niet die stappen gaat zetten waar je stiekem van droomt, blijf je dan stil zitten en altijd dromen? Kijk je toe hoe anderen jouw ideeën wel tot uitdrukking brengen?  Laat die angst je inspireren om tot actie over te gaan.

3 Wat als het gewoon lukt?

In plaats van negatief scenario te visualiseren, zet je je brein met deze vraag op een positie scenario aan om tot actie over te gaan. Je kan helder denken en ziet je doel voor ogen. Mogelijke acties zijn eerder te benoemen.

4 Als het dan toch mislukt, hoe kom je er dan weer snel bovenop?

Een meer praktischere vraag die je aanzet tot relativeren. Wat als je je baan verliest, je opdracht mislukt of die order niet binnenhaalt. Makkelijk bedacht toch? Wat gebeurt er daarna? Lig je dan onder je bed of heb je het tenminste geprobeerd? Durf te falen, ook wel fail forward genoemd. Het is altijd een voorwaartse beweging. Je leert van iedere ervaring.

Durf te falen, omarm je angsten en kom in actie.

p.s. Ben je al lid van mijn gratis Facebookgroep Persoonlijke ontwikkeling voor vrouwelijke professionals. Hier deel ik tips en trics om met meer regie, passie en vertrouwen de beste keuzes voor jezelf te maken en je eigen leven te creëren. Ben jij een vrouwelijke professional en voel jij dat je meer uit je leven kunt halen? Dan nodig ik je van harte uit in mijn besloten community

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Gratis E-Book

Hoe je met meer zelfwaardering gelukkiger wordt.