5 Tips voor meer Tijd voor Jezelf

 

Even tijd voor jezelf, dat zou best fijn zijn want je werk, gezin en sociale leven slurpen al je tijd en energie op. Herkenbaar? In mijn vorige blog schreef ik over de 7 Signalen die Aangeven Wanneer je Tijd voor Jezelf Nodig hebt. En, ook al weet je dat de signalen je niet voor niets wat willen vertellen, het blijft een uitdaging om meer tijd voor jezelf te nemen. Toch is tijd voor jezelf nemen belangrijk, want het maakt je gelukkiger.

 

It’s not selfish to love yourself, take care of yourself, and to make your happiness a priority. It’s necessary.

— Mandy Hale

Tijd gaat voorbij en we kunnen de tijd maar 1 keer besteden. Wat ik mensen vaak hoor zeggen is ‘de tijd vliegt voorbij’. Ik merk het zelf ook, het lijkt wel naarmate we ouder worden we het ook steeds vaker zeggen. Maar wat is dat dan? Proppen we teveel taken in onze dag, plannen we iedere minuut zodat we geen verloren tijd willen creëren? Wat opvalt is dat we vaak vergeten om tussen al die drukte door even tijd voor onszelf in te plannen. 

Terwijl je tijd voor jezelf nemen nodig hebt. Om te rusten, stoom af te blazen en je batterij weer op te laden. Het is essentieel voor je fysieke en mentale gezondheid, je hebt minder stress gerelateerde klachten en je kunt je beter concentreren op je taken als je je hersenen meer rusttijd gunt.

Je denkt wellicht dat je tijd verliest door even ‘niets nuttigs’ te doen maar het levert juist tijdwinst op. Het geeft je meer rust, energie, focus en je zit lekkerder in je vel.

5 tips voor meer tijd voor jezelf

 

1 Gun jezelf meer me-time

Als je van mening bent dat je nog zoveel op je to-do list hebt staan en dat je dat eerst afgerond moet hebben voordat je jezelf me-time mag gunnen dan komt er van me-time maar weinig terecht. Het gaat er niet om dat je me-time moet verdienen. Het gaat erom hoe belangrijk jij het zelf vindt om me-time te plannen. Gun jij het jezelf echt? Hoe belangrijk vind jij het goed zorgen voor jezelf?

2 Zet jezelf op nummer 1

Dit is voor veel mensen zo lastig. Ter voorkoming van uitsluiting en angst om ergens niet bij te horen, zorg je graag voor anderen. Je werkt zo hard om anderen naar de zin te maken dat je jezelf bijna vergeet. Je geeft de prioriteit aan het zorgen van anderen boven een goede zelfzorg. Terwijl je pas goed voor anderen kunt zorgen als je in eerste instantie goed voor jezelf zorgt. Als jij beter in je vel zit en tevreden bent over jouw leven, werk en relaties dan ben je beter in staat om voor anderen te zorgen zonder jezelf daarin te verliezen. Dus zet jezelf op nummer 1.

 

3. Plan in je agenda

Ja dat klinkt te simpel voor woorden en daarom doe je het wellicht ook niet. Toch, als je wekelijks een paar uur tijd voor jezelf in je agenda plant ga je daar eerder naar handelen dan wanneer je het niet plant. Er is namelijk altijd wel iets wat ook nog gedaan moet worden. En als je daar dan voorrang aan gaat geven omdat je jezelf even minder belangrijk vindt (zie vorige tip) dan schiet de tijd er voor jezelf al snel bij in. Plannen en uitvoeren dus. Hoe druk je het ook hebt, je zult merken dat je daarna met meer energie je taak vervolgt. Wat je gedurende je me-time doet is helemaal aan jou, als jij het maar prettig vindt, en dit kan evengoed iets volledigs voor jezelf zijn als iets samen met anderen.

4.Wees bewust in het moment

Als je veel aan je hoofd hebt ben je met je gedachte en dus ook je energie overal en nergens. Want energie volgt aandacht. Met als gevolg dat je hoofd overuren draait en niet weet hoe je al je taken voor elkaar kunt krijgen. Je wordt geleefd in plaats van dat je de regie hebt over jouw leven en bewust de dingen kunt doen die je gepland hebt. Plan minder taken in, schrap taken, laat dingen los waar je nu geen invloed op hebt. Ben met je aandacht bewust bij de dingen die je doet. Het levert je plezier, energie en voldoening op. En als je dan een me-time moment hebt kun je er bewust extra van genieten.

5. Wees imperfect

Het hoeft niet perfect. Het mag ook wat minder zijn. Als je gaat voor een voldoende zul je merken dat het makkelijker is om meer me-time momentjes te pakken, ook tussen je andere werkzaamheden door. Die hoeven dan niet allemaal perfect te worden uitgevoerd. Want het streven naar perfectie kost je onnodig veel energie, energie die je ook aan andere dingen kunt besteden. Wanneer je meer imperfectie toe laat, zul je merken dat je je prettiger voelt, je ervaart minder druk en je houdt meer energie over voor andere dingen.

Weet dat iedereen er baat bij heeft als jij je goed voelt. Dus gun jezelf die tijd, plan het in en geniet er bewust van.

Wees mild voor jezelf en wees trots op jezelf. Wil je ook weten wat ik voor je kan betekenen. Vraag dan een gratis groeigesprek aan.

p.s. Ben je al lid van mijn gratis Facebookgroep Ambitieuze vrouwen community Hier deel ik tips en trics om uit de ratrace te stappen en met meer regie, passie en vertrouwen de beste keuzes voor jezelf te maken en je eigen leven te creëren. Ben jij een ambitieuze vrouw en voel jij dat je meer uit je leven kunt halen? Dan nodig ik je van harte uit in mijn besloten community.

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Gratis E-Book

Hoe je met meer zelfwaardering gelukkiger wordt.