7 Manieren om je Sensitiviteit als Kracht in te zetten

 

Steeds vaker hoor ik mensen zeggen dat ze hoog sensitief zijn en niet goed weten hoe ze er mee om moeten gaan. Velen ervaren het als een last die ze mee moeten dragen in hun leven. In mijn ogen totaal niet nodig als je jezelf beter leert kennen en weet wat voor jou wel en niet werkt. In mijn vorige blog deelde ik 5 tips die mij enorm hebben geholpen in mijn eigen proces om beter om te gaan met hoog sensitiviteit.

 

Oké zul je denken, handig die tips of wellicht ben je al verder in je proces om je hoog sensitiviteit als waardevol te beschouwen. Maar hoe zet je je hoog sensitiviteit dan in als kracht?

Bovenmatige sensitiviteit is een verrijking van de persoonlijkheid.– Carl Gustav Jung

Kan dat dan? Jazeker.

En hoewel het voor iedereen net weer anders zal zijn, zijn er verschillende manieren te noemen om jouw unieke gevoeligheid meer als kracht te gaan gebruiken.

Helaas geen quick fix. Het is een proces van vallen en opstaan. Wanneer jij beseft dat je hoog sensitiviteit jouw geschenk is en het kunt omarmen, jezelf als uniek gaat zien en goed voor jezelf gaat zorgen, pas dan ben je in staat om het als een kracht te gaan inzetten. Hoe meer je gaat voelen hoe meer je gaat bloeien.

7 manieren om je sensitiviteit als kracht te gaan inzetten.

1.      Wees dankbaar

Spreek dagelijks je dankbaarheid uit. Daarmee richt je je aandacht op wat goed gaat en waar je blij van wordt. Ben iedere dag dankbaar voor al het goede in je leven. En hoe mooi is dat je je hoog sensitiviteit aan je dankbaarheidslijstje kan toevoegen. Hoe meer jij jouw dankbaarheid traint des te meer jij je stressreacties dempt en veerkrachtiger in het leven komt te staan.

2.      Kies bewust je relaties

Als je eenmaal weet bij welke relaties je je prettig voelt en die je energie naar een hoger nivo brengen, plan daar dan meer tijd voor in. En doe het omgekeerde met mensen die je energienivo naar beneden halen en waarna je na een gesprek je helemaal leeg gezogen voelt. Kies bewust met wie je je omringt.

3.      Zorg goed voor jezelf

Een goede zelfzorg wordt vaak onderschat. Zeker onder de hoog sensitieve personen. Luister naar je lichaam. Wat heeft het nodig en handel ernaar. Is het rust? Is het beweging? Is het voeding? Check dit voor jezelf en doe afstand van slechte gewoontes als je merkt dat het je niet dient. Blijf er niet in hangen maar kom in actie, desnoods vraag je om hulp. Alleen jij kan goed voor jezelf zorgen.

4.      Wees creatief

Hoog sensitieve mensen zijn creatieve mensen. Wellicht ben je je nog niet bewust van je creativiteit. Ga op onderzoek uit bij welke activiteit je je prettig voelt en de tijd volkomen vergeet. Bijvoorbeeld door te tekenen, schilderen, dansen, muziek maken, eten koken etc.  Wie weet ontdek je nog meer talenten van jezelf. Door creatief bezig te zijn kun je je ontdoen van de opgedane energieën, je hoofd leeg maken, makkelijker bij je gevoel komen en jezelf uiten.

 

5.   Luister naar je lichaam

Je vergeet vaak om echt naar je lichaam te luisteren. Terwijl het zo veel signalen aan je af geeft. Een helpende manier is om je lichaam in actie te zetten. Dus in plaats van erover na te denken kom je in beweging, ga wandelen, fietsen, sporten. In beweging ontstaat ruimte voor iets nieuws, je energie gaat stromen waardoor je de signalen van je lichaam ook beter kunt oppikken.

6.     Maak vrienden met de natuur

Breng dagelijks tijd door in de natuur. Al is het een korte wandeling om je hond uit te laten. Je kunt je ontladen en opladen door de geur van bloemen, zingende vogels en veel groen. De natuur heeft een helende werking op je immuunsysteem, je geluksgevoel, en op je gemoed.

7.   Gebruik je zintuigen

Als sensitief persoon komen prikkels sterker bij je binnen. Maak daar gebruik van. Als jij helemaal op kan gaan in bepaalde muziek, luister er dan vaker naar. Als bepaalde geuren jouw in een goede stemming brengen, haal die geuren dan in huis. Als je in de natuur heerlijk tot rust komt, maak daar dan meer tijd voor vrij. Weet wat voor jou werkt en zorg dat je daar meer van krijgt. Gebruik je zintuigen.

Wees mild voor jezelf en wees trots op jezelf. Wil je ook weten wat ik voor je kan betekenen. Vraag dan een gratis groeigesprek aan.

p.s. Ben je al lid van mijn gratis Facebookgroep Ambitieuze vrouwen community Hier deel ik tips en trics om uit de ratrace te stappen en met meer regie, passie en vertrouwen de beste keuzes voor jezelf te maken en je eigen leven te creëren. Ben jij een ambitieuze vrouw en voel jij dat je meer uit je leven kunt halen? Dan nodig ik je van harte uit in mijn besloten community.

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Gratis E-Book

Hoe je met meer zelfwaardering gelukkiger wordt.